Home » Blog » Bewuste Informatie » Hoe geef jij je grens aan?
Hoe geef jij je grens aan

Hoe geef jij je grens aan?

door | 9 nov, 2020 | Bewuste Informatie

In deze blog vertel ik over het belang van je grens aangeven en waarom het zo moeilijk is om niet over je eigen grens heen te gaan. Een grens is een afbakening van “iets”. Dit kan bijvoorbeeld een land zijn dat aangeeft tot waar het land strekt. De huid is de grens en beschermlaag van je eigen lichaam en zo kunnen we nog wel meer voorbeelden bedenken.

Je grens aangeven:

Een grens kan ook iets anders betekenen. Op het moment dat we onze grens aangeven, dan hebben we het over tot hoe ver we iets laten gebeuren. We geven onze tolerantie aan ten opzicht van iets. Dit iets kan een gebeurtenis zijn, een persoon, lichamelijk etc.

Maar? Hoe zit het eigenlijk met jou? Durf jij je grens aan te geven? Staat jou grens open of dicht? We gaan er met z’n allen van uit dat het gewoon goed is zoals het nu is. Echter ervaar ik vaak, dat een groot gedeelte van mijn cliënten vaak of zelf continu over hun eigen grens heen gaat. Er komen teveel prikkels binnen. We cijferen onszelf weg in het belang van onder andere het werk, familie en kinderen.

Het kan natuurlijk ook andersom. Onze grens staat te “dicht”, dit zorgt er dan voor dat we niks toelaten. Dit kan komen door gebeurtenissen uit het verleden, milieu of opvoeding. We zijn ergens gekwetst en zo willen we ons nooit meer voelen.

Het gevolg:

Wanneer we te veel open of te veel dicht staan zorgt dit ervoor dat we nooit helemaal lekker in ons vel zitten. We zijn moe, prikkelbaar, snel geïrriteerd, laten geen emoties toe, of er ontstaan klachten.

Wil je bewuster worden van je eigen grens, dan is het heel erg belangrijk dat je jezelf op prioriteit nummer 1 gaat zetten. Wanneer we onszelf belangrijker vinden dan de rest, dan kunnen we ook beter bepalen tot hoever we iets laten komen. We voelen beter aan waar onze grens licht en hoe dat we hiermee om kunnen gaan.

Om onszelf op prioriteit 1 te zetten zullen we ons hoofd leeg moeten maken en op de achtergrond sluimerende emoties op gaan ruimen. Wanneer je ruimte creëert in je lichaam kun je beter voelen wat er in je lichaam gebeurd. Wanneer we iets weten dan kunnen we er ook naar gaan handelen. We moeten dan ook eerst bewust worden voordat je in beweging kunt komen. Deze ruimte zorgt er ook voor dat je patronen door gaat breken die ervoor zorgen dat je te veel open of dicht staat.

Heb je moeite met je grens aangeven en wil je hier iets mee doen? Meld je dan aan voor een gratis en geheel vrijblijvend intakegesprek zodat ik samen met jou kan bepalen waar het mis gaat en hoe dat we dit aan kunnen pakken.

Wil je eerst de reacties van andere cliënten lezen? Klik dan hier.

Over mijn Blogs

Ik probeer hier iedere maand een nieuwe blog te plaatsen. De thema’s van de blogs zijn:

-Onderwerpen waar ik zelf mee bezig ben.
-Onderwerpen die ik interessant vindt.
-Onderwerpen die ik graag met iedereen deel.
-Zelfhulpoefeningen.

Veel lees plezier gewenst!

Gerelateerde artikelen

Bewustwording, Deel: 1

Bewustwording, Deel: 1

Deze blog gaat over het thema bewustwording. Dit is een reeks van 3 blogs om hier uitleg over te geven. Deel 1 gaat over het verschil tussen het cognitieve en emotionele brein. Meer weten? Lees gauw verder!

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin