Luisteren naar je lichaam wordt vaak geroepen bijvoorbeeld als je niet lekker in je vel zit of ziek bent. Dit is natuurlijk een goed bedoeld advies, maar eigenlijk trap je hiermee een open deur in. Het is natuurlijk veel belangrijker om iedere dag bewust van je lichaam te zijn en daarmee dus altijd goed naar je lichaam te luisteren, en niet alleen als je niet goed in je vel zit. Dit zorgt er namelijk voor dat je minder vaak ziek wordt, je weet waar je grens ligt en dat je lekkerder in je vel gaat zitten. Je lichaam geeft aan wat je aan kunt, en als je hier op tijd naar luistert en niet pas wanneer je ziek bent, dan kun je hier op de lange termijn veel rendement uit halen. Vandaar de volgende tips om hier beter mee om te leren gaan.

Tip 1: Neem even pauze, doe even helemaal niks

Meestal als we pauze pakken zijn we toch nog ergens mee bezig. Of dit nou social-media is, een praatje met een collega of wat dan ook. Je lichaam blijft hier door geactiveerd. Wanneer je echt helemaal niks doet kan je lichaam veel beter ontspannen en herstellen. Wanneer je in zo’n situatie een ademhalingsoefening of meditatie doet, voel je veel beter hoe je lichaam voelt. Dit is al een vorm van naar je lichaam luisteren. Waar merk je spanning en wat doet er pijn. Ben je jezelf hier eigenlijk wel van bewust? Wanneer je op deze manier naar je lichaam luistert hoeft het lichaam niet te gaan schreeuwen in de vorm van klachten.

Tip 2: Welke klachten ervaar je regelmatig?

De klachten die we ervaren worden vaak als negatief ervaren, maar eigenlijk zijn dit signalen van het lichaam. Ons lichaam vertelt ons indirect wat we moeten weten. Wanneer de spanning op het lichaam groter wordt komt dit tot uiting in klachten. Een klacht is dus niks meer dan een alarmsignaal dat afgaat en ons vertelt dat we een stap terug moeten zetten. Deze klachten uiten zich vaak op vier belangrijke delen van het lichaam, namelijk: je hoofd, buik, huid en gemoedstoestand.

Tip 3: Duw je klacht/pijn niet iedere keer weg.

Zoals hierboven al gezegd ervaren we klachten en pijn als negatief. Een van de eerste dingen die we vaak doen is iets pakken voor deze “klacht/pijn”. Wat je dan doet is het alarmsignaal van het lichaam weg duwen. We vergeten naar de klacht te kijken en staan hier niet meer bij stil. Dit zal ervoor zorgen dat de klacht zich gaat herhalen om je duidelijk te maken dat er iets mag/kan veranderen. Probeer daarom eens stil te staan bij de klachten die je ervaar. Waar komt de pijn vandaan en hoe ontstaat deze? Door hier bewust mee bezig te zijn kun je wellicht de volgende keer dat je deze klacht ervaart erachter komen waar de oorzaak ligt.

Tip 4: Denk niet te voelen.

Ons hoofd en lichaam staan continu met elkaar in verbinding. Ze geven elkaar signalen wanneer er iets moet veranderen. Door het informatietijdperk waarin we leven proberen we alles te rationaliseren, ook onze gevoelens. Het probleem hierbij is dat dit twee verschillende systemen zijn die nauwlettend samen werken. Hierdoor proberen we met het hoofd ons lichaam voor de gek te houden en “denken we te voelen”. De balans tussen denken en voelen raakt verstoord. We voelen hierdoor niet meer goed wat er in ons lichaam gebeurd en het lichaam zal uiteindelijk harder moeten gaan schreeuwen (in de vorm van klachten) om de aandacht te krijgen. Wanneer je bewust bent van de verbinding tussen je lichaam en je hoofd en de invloed die deze twee op elkaar hebben, kun je signalen sneller oppikken en voorkom je dat je over je grenzen gaat.

Tip 5: Cijfer je lichaam niet weg.

De signalen die het lichaam creëert zijn voor een reden aanwezig. Probeer daarom altijd serieus naar het lichaam te luisteren. Vele van ons zijn vroeger opgevoed met de “ga maar door dan zal het vanzelf wel overgaan” mentaliteit. Eigenlijk is dit helemaal niet goed. We forceren ons lichaam constant over de grens die het lichaam aangeeft. In teken cijfer je jezelf weg. Wanneer dit gebeurt kan het lichaam niet goed herstellen en zal je de klachten die je ervaart in stand houden. Probeer af en toe eens een stap terug te zetten. Je hoeft niet altijd maar te rennen en bezig te zijn. Plan minstens één keer per week iets voor jezelf in. Iets waar jij je goed bij voelt. Of dit nu sporten, wellness, een cursus of eens lekker in bad gaan is. Door te ontspannen kan het lichaam beter herstellen en kun je beter naar de signalen die het lichaam afgeeft luisteren.