Beste lezers, ik heb al eens eerder een blog over de winterdip geschreven. Nu ik bezig ben met een reeks blogs over tips die je toe kunt passen bij verschillende problemen/klachten kon dit onderwerp natuurlijk niet uitblijven. Het kan dan ook zijn dat bepaalde informatie herhaald wordt. Nieuwsgierig naar mijn vorige blog? Klik dan hier.

Tip 1: Ga op tijd naar bed

Probeer voor 23:00 uur naar bed te gaan. Onze slaap bestaat namelijk uit een cyclus die begint rond 23:00 uur. Wanneer je dan nog niet in bed ligt mis je de eerste fase van diepe slaap. Hierdoor laadt je energievoorraad dus minder goed op.

Tip 2: Leef met het licht mee

Je lijf schakelt van nature in slaapmodus zodra het donker wordt, en komt in energiemodus zodra het licht wordt. Schakel ’s avonds niet teveel lichten in, en zoek ’s ochtends het daglicht op.

Laat voor het slapen je gordijnen of rolluiken een beetje open. Zo kan het licht binnen schijnen, neemt de melatonine in je lichaam af en wordt je op een natuurlijkere manier wakker.

In de winter is dit vaak lastiger om het dan langer donker is. Dit heeft dat ook een directe invloed op je winterdip. Je kunt dan met een nachtlamp werken die het daglicht nabootst. Als je dus voor het buiten licht wordt op moet staan, dan is zo’n nachtlampje een mogelijkheid om toch natuurlijk wakker te worden.

Tip 3: Probeer iedere dag te bewegen

Door het lichaam iedere dag te bewegen blijft de energie goed doorstromen. Het lichaam blijft soepel en we komen makkelijker op gang. Een winterdip is natuurlijk tijdens de winter en dan is het al snel donker. Probeer toch iedere dag minimaal een half uur naar buiten te gaan.

Tip 4: Let goed op je lichaam

Je lichaam geeft aan waar de grens ligt. Wanneer we bewust ervaren wat er in ons lichaam gebeurt, dan kunnen we beter onze grens aangeven en onszelf ervoor behoeden om hier niet overheen te gaan. Stress is bijvoorbeeld een goede alarmbel. Als je dit ervaart, neem dan even rust en probeer zoveel mogelijk te ontspannen.

Tip 5: Maak een to do-list en werk deze stap voor stap af

We proberen in het dagelijks leven vaak honderd dingen tegelijk te doen. Dit zorgt ervoor dat we onze energie te erg verspreiden, omdat we constant de focus verleggen. Dit kost ons lichaam bergen aan extra energie. Probeer zaken één voor één af te werken, zodat je de focus en energie alleen voor dat desbetreffende ding hebt. Dit zorgt uiteindelijk voor betere resultaten en kost minder energie.

Tip 6: Neem regelmatig pauze

Aan één stuk door werken lijkt erg productief, maar dit blijkt op de lange termijn niet goed te werken. Al helemaal niet bij een winterdip. Door geen pauze te nemen ga je namelijk over je eigen grenzen heen. Dit is geen probleem als je daarna je lichaam de kans geeft om te herstellen. Maar als je dus geen pauze te neemt, dan kan het lichaam niet herstellen en kost het je over de gehele dag meer energie.

Tip 7: Mijd mensen die je energie kosten

Het klinkt misschien egoïstisch, maar dat is het gelukkig niet. Er zijn mensen die constant energie van je vragen. Deze mensen zijn vooral met zichzelf bezig, zullen dus ook vooral over zichzelf praten en vragen veel van je. Ze zuigen als het ware de energie uit je. Wanneer je veel met dit soort mensen om gaat doe je jezelf eigenlijk te kort, aangezien dit een inbreuk maakt op je eigen energievoorraad (die al niet zo hoog was). Denk daarom eerst aan je zelf en dan pas aan de ander.

Tip 8: Probeer zo min mogelijk te piekeren

Nadenken kost veel energie. Dit is natuurlijk niet erg, want we zullen over genoeg zaken na moeten denken. Het punt is: wanneer het hoofd constant in beweging is, gaat hier veel energie aan verloren. Ook het hoofd heeft af en toe rust nodig. Probeer daarom je hoofd af en toe uit te zetten. Dit klinkt erg gemakkelijk, maar het toepassen is vaak een stuk lastiger. Probeer daarom deze oefening maar eens toe te passen en kijk of je hiermee je hoofd rustiger krijgt.

Hoofd leeg maken:
https://rubenoosterbosch.nl/zelfhulp-oefening/zelfhulp-oefening-ademhaling/

Combineer de bovenstaande oefeningen met deze oefening:
https://rubenoosterbosch.nl/zelfhulp-oefening/zelfhulp-oefening-vingers/

Tip 9: Eet zoveel mogelijk goede voeding

Ook dit is een tip die we eigenlijk allemaal wel kennen, maar wat is nu goede voeding voor mij? Dit is bij iedereen anders. Let daarom na iedere maaltijd goed op wat dit met je energie voorraad doet. Krijg je een dip of juist meer energie na de maaltijd?

Gebruik deze aanwijzingen om te leren wat voor jou goede voeding is en ga hier bewust mee om.

Tip 10: Probeer zo positief mogelijk te blijven

Bij een winterdip zien we minder daglicht. Wanneer we minder daglicht zien hebben we als mens de nijging om wat somberder te worden. Zeg daarom iedere dag hardop tegen jezelf waar je blij/tevreden mee bent en waar je naar toe wilt werken. Dit zorgt er voor dat je positiever in je energieveld blijft zitten en een doel hebt om naar toe te werken. Zo kan de energie beter en sterker stromen.