De De laatste emotie van de 5 vingers is de emotie angst. Wanneer we het over de vingers hebben wordt bij de wijsvinger dan eigenlijk de angst voor de dood bedoeld. De reden hiervoor is dat alle emoties die we hierboven behandeld hebben voortkomen uit een bepaalde soort angst. Door deze angsten op te splitsen kun je specifieker op de onrust die van binnen gecreëerd word inspelen. Dit zorgt ervoor je hier sneller beweging in krijgt, waardoor de emotie makkelijker van je afglijdt en minder lang voor spanning zorgt.

Wat is dan de reden dat die andere vier emoties namelijk: zorgen, woede, verdriet en moeite doen voort komen uit angst vraag je jezelf wellicht af? Dit komt omdat angst ons basis instinct is voor gevaar. De emotie Angst zorgt er namelijk voor dat we waakzaam kunnen zijn en dat je lichaam instaat is om te reageren, mocht zich een gevaarlijke situatie voor doen.

Angst of Stress?

Angst staat dan ook dicht bij het hebben van stress. Stress is namelijk de reactie van lichaam wat we ook wel fight flight freeze noemen. Wanneer zich een gevaarlijke situatie voordoet zorgt deze stress reactie dat het hart sneller gaat kloppen, er adrenaline vrij komt, de spieren worden aangespannen en je ademhaling versnelt. Dit alles om maar zo snel mogelijk ergens op te kunnen reageren.

Tegenwoordig doen zich niet meer zo veel gevaarlijke situaties voor. We kunnen nog altijd snel ergens op reageren mocht dit nodig zijn, maar door de technologische ontwikkelingen en ervaren van grote ladingen prikkels is de soort angst die we ervaren gaan veranderen. Waardoor dus de opsplitsing in de 5 emoties van de vingers.

Angst vanuit de emoties van de vingers:

De duim:

Tegenwoordig maken we ons zorgen om honderdduizend dingen te gelijk. Welke kleren moet ik aan, wat gaan we vanavond eten, ben ik niet iets vergeten, etc , etc, etc. Deze zorgen zijn eigenlijk niets meer dan de emotie angst om verkeerde beslissingen te maken.

De wijsvinger:

Angst voor de dood spreekt voor zich natuurlijk. Dit is de emotie angst om dood te gaan en niet wetende wat er na gaat komen en of er na het leven nog iets is.

De middelvinger:

Jezelf boos maken is een stuk onbegrip en gemis van waardering. Vrij vertaald ben je dus bang niet begrepen te worden, of bang niet gewaardeerd te worden.

De ringvinger:

Het verdriet wat we ervaren ontstaat vaak bij heftige en grote veranderingen. Natuurlijk kun je wel eens niet helemaal prettig voelen. Verdriet kun je dus ook omschrijven als de emotie angst dat de normale gang van zaken nooit meer het zelfde zal zijn.

De pink:

Het moeite doen wordt ook wel omschreven als: jezelf wegcijferen inteken van iets of iemand. Dit is dan ook de emotie: angst om iets fout te doen of iemand tegen het hoofd te stoten. Waardoor je jezelf niet meer op nummer een zet en het leven moeite gaat kosten.

Zoals je hier ziet komen de 5 negatieve emoties van de vingers allemaal voort uit een stuk angst. Wanneer je weet welke angst er speelt kun je door middel van de juiste vinger vastpakken hier zelf invloed op uit oefenen. Kom je er achter dat je niet weet welke emotie er speelt dan is het wellicht belangrijk om jezelf in de spiegel aan te kijken en je af te vragen of je hier alleen uit gaat komen.

Mocht het antwoord op die vraag nee zijn wacht dan niet te lang en probeer samen met een persoon of therapeut hier aan te werken. Want hoe langer je met deze spanning/emotie rond blijft lopen hoe meer het lichaam hieronder te lijden heeft.

Mocht je hier meer vragen over hebben dan kun je natuurlijk altijd contact met mij opnemen zodat we samen naar de oplossing van het probleem kunnen werken.