De een na laatste emotie waar ik het over wil hebben is de emotie verdriet. Voor mij is dit de emotie waar ik de minste raakvlakken mee heb. Zoals ik eerder al besproken heb, heeft iedereen zo zijn voorkeurs emoties en bij mij heeft verdriet niet de voorkeur. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat ik nooit verdriet heb gekend of dat ik niet weet hoe dit voelt. Ik reageer er niet zo snel naar.

We kunnen om verschillende redenen verdriet ervaren. Je heb een belangrijke wedstrijd verloren, iemand in je naaste omgeving is overleden of je word bijvoorbeeld verdrietig van de mede mens. Verdriet gaat in de meeste gevallen gepaard met verlies of teleurstelling. Ben je snel teleurgesteld dan zal verdriet bij jou waarschijnlijk wel een voorkeurs emotie zijn.

Wanneer ontstaat verdriet?

Wanneer we rouwen om het verlies van een bekende dan is het hebben van verdriet ook de eerste stap in dit proces. Het gevoel van verlies komt dan erg sterk naar boven en men wordt verdrietig.

Verdriet kun je op meerdere verschillende manieren uiten. Zo zijn er mensen die tranen met tuiten huilen als ze verdrietig zijn, maar zijn er ook mensen die helemaal niet huilen wanneer ze verdriet ervaren. Dit is heel persoonlijk het wilt helemaal niks zeggen over de mate van verdriet en hoe dat het bij iemand binnenkomt. De manier van reageren is alleen anders.

Verdriet zien we vaak als negatief. Het valt dan ook onder de negatieve emoties. Nu is het zo dat aan verdriet ook positieve kant zit. Geluk is hier een voorbeeld van. Zou verdriet niet als tegenpool van geluk bestaan dan zouden we dit “geluk” niet op dezelfde manier kunnen ervaren en minder waarderen.

Wat doet negativiteit?

Ook is het zo dat we het liefst niet al te lang in ons verdriet willen blijven hangen. Dit zorgt er dan ook voor dat we proberen om naar positieve situaties te werken. Verdriet zorgt er dan ook voor dat we in beweging komen. We proberen van de verdrietige situaties te leren en om meer verdriet zo veel mogelijk te voorkomen.

Dit komt omdat we zo ingesteld zijn dat we negatieve gebeurtenissen beter onthouden. Denk maar aan het openbaar vervoer. Het is gebleken dat meer dan 95% van alle treinen op tijd rijden, maar we onthouden alleen maar de ritjes met de trein waar dit niet zo was. Het onthouden van negatieve gebeurtenissen heeft dus een positief effect zodat we verdrietige situaties opslaan en hier van leren.

Verdriet is dus niet alleen maar negatief. Het is bovendien niet gevaarlijk. Het hoort simpelweg bij het leven. Daarin verschilt het van depressie. Dat is namelijk een abnormale vorm van verdriet waar wel degelijk professionele hulp bij gewenst is.

Ook voor het hebben van de emotie: verdriet kunnen we een vinger vast pakken. De vinger die bij deze negatieve emotie hoort is de ringvinger. In de ringvinger komen de blaas meridiaan en de nier meridiaan bij elkaar. De positieve kant van de ringvinger is het denken/gevoelsverbinding. Wanneer je de ringvinger vast pakt wanneer je verdrietig bent zorgt dit ervoor dat je bewuster ervaart wat er in je lichaam gebeurt aangezien je het verdriet uit balanceert met de denk/gevoelsverbinding.

Dit schept duidelijkheid aangezien je beter ervaar wat er in het lichaam gebeurt. Wanneer we weten wat er speelt zorgt dit ervoor dat we hier naar kunnen handelen. Je creëert hiermee dus bewustwording.