De volgende emotie waar ik iets over wil zeggen is het maken van zorgen. Dit is een emotie die 9 van de 10 mensen met regelmaat ervaart. Of het nu zorgen zijn om de kinderen, je na moet denken wat voor kleren je morgen aantrekt of waar je van de baas rekening mee moet houden. Je ontkomt niet aan het maken van zorgen.

Nu zijn afwegingen maken of je iets wel of niet moet, niet direct zorgen. Op het moment dat je langer na gaat denken dan de split second waarin je eigenlijk je keuze al gemaakt hebt, dan begin je met het maken van zorgen.

Dit kan natuurlijk een gunstig effect hebben, aangezien het maken van de emotie zorgen niet voor niets bestaat. Wanneer je veranderingen plant in je levensloop is het natuurlijk belangrijk om de voordelen en nadelen met elkaar te vergelijken en hier over na te denken. Je vraagt je dan bijvoorbeeld af of dit goed voor je is.

Wat gebeurt er bij zorgen?

Wanneer je jezelf zorgen gaat maken om de zorgen die je op dit moment ervaart dan ga je jezelf blokkeren en wordt het heel moeilijk om nog vrij te kunnen bewegen. Dit zorgen maken om je zorgen wordt in de meeste gevallen in stand gehouden door de hoeveelheid informatie en prikkels dat we op een dag binnen krijgen. We kijken regelmatig op onze telefoon en je wordt vanuit televisie, radio of internet overspoeld met informatie over hoe dat we naar ons zelf moeten kijken, waar we rekening mee moeten houden, wat van ons verwacht wordt en natuurlijk zie je de perfecte levens van social-media.

Al deze informatie moet worden verwerkt. Dit gebeurt voornamelijk in ons brein. Het rationeel denken wordt constant aangespoord om te werken en al deze informatie op te ruimen. Deze extra informatie zorgt voor veel nadenk en twijfel werk. Want het komt niet vaak voor dat we aan de “normale” standaard voldoen die geschetst wordt. Wanneer je hier gevoelig voor bent kan dit al een reden tot zorgen zijn. Misschien ben ik wel te lang, klein, dun, dik behaard, kaal, etc. Wat zullen andere wal niet van mij denken. Dit soort gedachten houd de emotie zorgen in stand.

Deze berg van informatie en handelen naar deze informatie zorgt ook voor het chronisch zorgen maken genaamd: Stress. Stress is een natuurlijk proces in ons lichaam, maar wanneer we ons constant zorgen maken zorgt dit ervoor dat het lichaam constant op spanning gezet wordt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Het lichaam kan niet tot rust komen en blijft geactiveerd. Hierdoor komt er meer spanning op het lichaam.

Wat doet spanning op het lichaam?

Wanneer er meer spanning op het lichaam staat zal dit voor het lichaam meer energie kosten. Je moet namelijk meer moeite doen om in beweging te komen. Op het einde van de dag ben je kapot moe, maar wanneer je dan naar bed gaat en wil gaan slapen komen er talloze gedachten voorbij die je wakker houden(de zorgen). Dit heeft een directe invloed op je energievoorraad want de kwaliteit van het in en doorslapen wordt hiermee aangetast. Stap je voor stapje verlies je steeds meer energie en de dagen worden steeds zwaarder.

Gelukkig valt ook aan deze negatieve emotie wat te doen. Voor het maken van zorgen houd je niet de middelvinger vast, maar de duim. In de duim komt de maag-merdiaan en de milt-merdiaan samen. Deze twee meridianen hebben de functie: negatief zorgen en positief rust. Wanneer je jezelf zorgen maakt kun je niet tot rust komen. Door de duim vast te pakken kun je zorgen uitbalanceren en weer tot rust komen.

Ervaar je deze bovengenoemde klachten? Probeer dan vanavond eens voor het slapen gaan de rechter duim vast te pakken met je linker hand en kijk maar eens of je hierdoor beter slaapt. Heeft dit nog niet het gewenste resultaat dan kun proberen om de duim vast te pakken en dan de ademhalingsoefening te combineren. Vaak heeft het lichaam een zetje nodig. Door de ademhalingsoefening erbij te pakken kun je voor mentale en emotionele rust zorgen.