Home » Blog » Tips voor een betere Lifestyle » Tips voor een sterker immuunsysteem
Tips voor een beter immuunsysteem

Tips voor een sterker immuunsysteem

door | 10 nov, 2020 | Tips voor een betere Lifestyle

Beste lezers, in deze blog geeft ik tips om het immuunsysteem te versterken. Het echte griep- en verkoudheidsseizoen komt er weer aan. Door de temperatuurswisselingen krijgt het immuunsysteem het zwaarder te verduren en zijn we vatbaarder voor de seizoens-ziektes. Met deze tips kun je je immuunsysteem versterken. Dit wilt niet zeggen dat je nooit meer ziek wordt, maar het zal er wel voor zorgen dat dit minder frequent gebeurd.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 1

Je darmen houden zich bezig met je spijsvertering en stoelgang, maar in je darmen zit ook een belangrijk deel van je immuunsysteem. Het is daarom belangrijk om deze gezond te houden. Dit doe je door veel groente en fruit te eten (liefst van het seizoen) en volkoren producten zoals volkorenbrood (let wel op dat je geen gluten intoleratie hebt), volkoren pasta, volkoren couscous, quinoa, en zilvervliesrijst. Gebruik verder tijdens het koken lekker veel kruiden zoals, knoflook, uien, tijm, oregano, basilicum of gember. Al deze kruiden werken weerstandverhogend.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 2

Vermijd zoveel mogelijk snelle suikers. Denk hierbij aan snoep, koekjes, maar ook aan wit brood, of witte pasta. Je krijgt hiervan kortstondig energie en daarna juist een energie dip. Heb je zin in zoete dingen eet dan liever gedroogd fruit zoals mango, vijgen, dadels, rozijnen en neem er een handje ongezouten nootjes bij. Deze zorgen ervoor dat je geen piek krijgt van de fruitsuikers. Ben je een emotie eter, pak dan de onderliggende oorzaak aan.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 3

Mocht je in de ochtend yoghurt, kwark of bijvoorbeeld havermout eten, voeg hier dan blauwe bessen of rood fruit aan toe. Deze vruchten bevatten veel antioxidanten die ook een positieve uitwerking op het immuunsysteem hebben. Je kunt deze in zakken kopen die je in de diepvries kunt bewaren.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 4

Drink bij hoest of beginnende verhoging 3 keer per dag een kop vlierbloesem thee. Deze thee werkt ontstekingsremmend en slijmoplossend. Heb je het gevoel dat je holtes vastzitten stoom dan met kamille of eucalyptus. Voel je je juist gespannen drink dan 3 keer per dag een kop citroen melisse thee.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 5

Leer omgaan met stressvolle situaties. Je hebt niet overal invloed op, maar wel op de manier hoe je ergens mee omgaat. Probeer je mindset te verzetten en laat dingen niet zo heftig binnen komen. Hoe langer dat we ergens mee lopen hoe meer spanning dit veroorzaakt.

Leer je hoofd leeg maken.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 6

Probeer in beweging te blijven en doe dingen die je energie geven. Regelmatig sporten of wandelen zorgt er voor dat er meer energie vrijgemaakt wordt die we op meerdere vlakken in kunnen zetten. Daarbij is natuurlijk de tegenhanger ontspanning en dingen doen die je leuk vindt ook erg belangrijk, aangezien de energie voorraad ook weer aangevuld moet worden.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 7

Gebruik in huis lavendel, pepermunt, eucalyptus of grove den om te verdampen in een diffuser. Deze etherische olie hebben een anti-septische en antivirale werking. Je kunt de etherische olie ook in een pannetje met warm water op een houder zetten waaronder een kaars brand. Voor een harmoniserende werking kun je juist sinaasappel of citroen verdampen. Je zenuwstelsel komt tot rust en je voelt je hierdoor kalm en helder van geest.

Goede olie nodig? Klik dan hier.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 8

Zorg voor een goede nachtrust. In de nacht herstelt je lichaam zich namelijk. Kijk het liefst een uur voordat je naar bed gaat geen tv meer. Maak bijvoorbeeld een korte avondwandeling of lees een goed boek.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 9

Als het bij je past kun je gaan mediteren. Regelmatig mediteren geeft rust in je hoofd en in je lichaam. Op YouTube vind je veel meditaties. Is mediteren niet zo jou ding dan kun je ook proberen bewust met je ademhaling bezig te zijn. Door goed te ademen kunnen we heel veel spanning uit het lichaam halen.

Tips voor een sterker immuunsysteem: nummer 10

Doe de oefeningen die bij mij op de site staan. Door de spanning in het lichaam te verminderen zorg je ervoor dat het zelfhelende vermogen van het lichaam aangesterkt wordt. Door middel van deze oefeningen verbeter je dan ook je immuunsysteem.

Oefening: Ademhalen
Oefening: Emoties
Oefening: Ontladen

Mocht je na het lezen van deze tips denken: ik kan wel wat hulp gebruiken? Meld je dan aan voor een vrijblijvend intakegesprek zodat we samen kunnen kijken waar je tegen aanloopt en hoe we hier het beste mee aan de slag kunnen.

Over mijn Blogs

Ik probeer hier iedere maand een nieuwe blog te plaatsen. De thema’s van de blogs zijn:

-Onderwerpen waar ik zelf mee bezig ben.
-Onderwerpen die ik interessant vindt.
-Onderwerpen die ik graag met iedereen deel.
-Zelfhulpoefeningen.

Veel lees plezier gewenst!

Gerelateerde artikelen

Boost je immuunsysteem!

Boost je immuunsysteem!

In deze blog vertel ik wat je kunt doen om je immuunsysteem wat op te krikken. Hoe minder spanning op je lichaam staat des te weerbaarder je bent! Meer weten? Lees gauw verder!

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin