Hoe zorgen we voor een goede energievoorraad? Als energetisch therapeut help ik veel mensen met het terugvinden van de energie die ze over een bepaalde tijd zijn kwijt geraakt. Of je nu slecht slaapt, een burn-out hebt of gewoon wat minder energie hebt. Er zijn natuurlijk ook dingen die je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je meer energie overhoudt aan het einde van de dag. Daar gaat deze blog dan ook over. Dit zijn tips die je energievoorraad kunnen bevorderen en deze tips zorgen er ook voor dat je dit goed in balans kunt houden.

Tip 1: Zorg voor een goede kwaliteit van slaap

Dit is wellicht de allerbelangrijkste tip van ze allemaal. Als we ervoor zorgen dat onze slaap goed is, dan kan de het lichaam beter herstellen en zal je energievoorraad voldoende aangevuld worden om de volgende dag goed door te komen. Wanneer je fit en uitgerust wakker wordt sta je positiever op en heb je het gevoel de aankomende dag aan te kunnen.

Nu is het natuurlijk makkelijk gezegd: zorg voor een goede kwaliteit van slaap dan komt de goede energievoorraad van zelf, maar hoe pak je dit dan aan? Daar gaan de volgende tips dan ook over.

Tip 1.1: Leer goed ontspannen.

Onbewust staat het lichaam vaker en langer op spanning dan we graag zouden hebben. Omdat we constant met verschillende dingen bezig zijn blijft het lichaam in een actieve houding staan. Het hoofd blijft denken, en verwerkt gedachten en herinneringen. Hierdoor is het lichaam gespannen, aangezien dit aangestuurd wordt door het hoofd. Wil je goed leren ontspannen, dan zul je moeten leren hoe je het hoofd stil/uit gaat zetten. Want we zijn wat we denken, dus als we nergens aan denken dan zijn we in rust.

De volgende tip in dit rijtje is dan ook het stilzetten van je hoofd.

Tip 1.2: Zet je hoofd stil.

Ook dit is weer zo makkelijk gezegd en vaak toch moeilijker dan we graag zouden willen. Hoe kan het nou zo zijn dat mijn hoofd overuren draait en ik dit maar niet rustig krijg. Dit heeft met meerdere factoren te maken. De eerste factor is de prikkels die per dag op ons afgevuurd worden. Ons systeem wordt overladen met gegevens en informatie. Deze prikkels moeten verwerkt worden en natuurlijk gebeurt dit in ons hoofd.

De tweede factor is onze emoties. Vaak wordt een gedachtenstroom in stand gehouden door bewuste of onbewuste emoties. Wil je het hoofd stil zetten, dan zul je dus aan de slag moeten met deze emoties. Nu hoor ik je zelf misschien wel denken:

dat gaat mij veel werk kosten. Gelukkig valt dit wel mee. Ik heb een paar eenvoudige oefeningen die je toe kunt passen om hier mee aan de slag te gaan.

Leer ontspannen met deze oefening:
https://rubenoosterbosch.nl/zelfhulp-oefening/zelfhulp-oefening-ademhaling/

Combineer de bovenstaande oefeningen met deze oefening:
https://rubenoosterbosch.nl/zelfhulp-oefening/zelfhulp-oefening-vingers/

Tip 1.3: Leg je telefoon minimaal anderhalve meter van je bed af.

Onze mobiele telefoon is voor heel veel dingen handig, maar helaas hangen er ook een paar negatieve aspecten aan. Dit komt doordat de mobiele telefoon constant informatie uitzendt en ontvangt. Dit uitzenden en ontvangen gebeurt op een bepaalde frequentie, waardoor onze telefoon een eigen elektromagnetisch veld creëert. Ons lichaam werkt ook op frequenties en heeft ook een elektromagnetisch veld. Wanneer je lichaam tijdens het belangrijkste moment van herstel beïnvloed en geactiveerd wordt door dit andere elektromagnetische veld, heeft dit invloed op de kwaliteit van je slaap. Leg de telefoon daarom altijd minimaal anderhalve meter van je lichaam af wanneer je gaat slapen.

Tip 1.4: Probeer minimaal 1 uur voor het slapen gaan geen elektronische apparaten te gebruiken.

Hierboven hadden we het over alle prikkels en informatie die we op een dag binnen krijgen. De meeste prikkels komen binnen via telefoon, laptop, tablet, tv en radio. Door een uur voor het slapen hier geen gebruik van te maken geef je het lichaam en je hoofd de tijd om al deze prikkels te verwerken waardoor het ontspannen in slaap vallen verbeterd.

Tip 2: Probeer voldoende te bewegen:

Probeer iedere dag minimaal 30 minuten, maar het liefst een uur, te bewegen. Door het bewegen kan de energie vrij stromen. Ook is er een hogere verbranding in het lichaam en zuurstof wordt beter verspreid. Nog een voordeel is dat bewegen de stresshormonen verlaagt. Dit zorgt er weer voor dat het lichaam beter ontspant en je lekkerder slaapt.

Tip 3: Haal elke dag een frisse neus:

Iedere dag naar buiten gaan kan ook voor meer en betere energie zorgen. De huid werkt eigenlijk hetzelfde als de zonnepanelen op het dak van een huis. Zon wordt letterlijk omgezet tot energie voor het lichaam. Zon/daglicht wat op onze huid valt ondersteunt de aanmaak van vitamine D. Een tekort aan vitamine D kan voor een depressief, lusteloos gevoel zorgen.

Tip 4: Let goed op je voeding:

Juiste voeding is belangrijk voor de energie-aanmaak in het lichaam. Probeer gezond en gevarieerd te eten. Het voedsel is onze directe bron van energie. Wanneer we ongezond eten ondermijnen we eigenlijk onszelf om vooruit te komen.

Tip 5: Let op de inname van koffie:

Cafeïne zorgt in eerste instantie voor meer energie, maar zorgt er ook voor dat het lichaam meer geactiveerd wordt dan nodig is. Ons hart gaat sneller kloppen en er komt vaak te veel energie vrij. Wanneer de cafeïne dan uitgewerkt is zorgt dit voor een dip in energie die je ervaart als vermoeidheid.

Tip 6: Drink voldoende water voor jou als persoon:

Tijdens een voedsel cursus is mij wel eens gezegd dat je per 30 kilo lichaamsgewicht 1 liter water per dag moet drinken. Wat gezond is, is dus voor iedereen een andere hoeveelheid. Er wordt gemiddeld gezegd dat twee liter goed is. Voor een kind is dat waarschijnlijk te veel, en voor iemand die 100+ kilo weegt te weinig.

Door meer water te drinken help je het lichaam de afvalstoffen beter af te voeren. Als ons lichaam te weinig water krijgt, merk je dat meteen aan je energieniveau. Onderzoek wijst uit dat een tekort van slechts 1,59% al een vermoeid gevoel kan oproepen.

Tip 7: Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van Alcohol.

De werkzame bestanddelen van alcohol zorgen voor een verminderde slaapkwaliteit. Dit komt omdat alcohol een pepmiddel is. Alcohol zorgt er voor dat je lichaam geactiveerd wordt tot het middel uitgewerkt is. Dit heeft direct invloed op de kwaliteit van je slaap, en zoals je hierboven gelezen hebt, is slaap het allerbelangrijkste middel voor een goede energievoorraad.

Daarbij komt het volgende probleem: de afbraak van alcohol kost energie. Alcohol is namelijk vergif voor het lichaam. In ons lichaam zorgt de lever voor het ontgiften. Wanneer we alcohol nuttigen moet dit vergif afgebroken door de lever. Dit afbraakproces kost het lichaam veel energie. Waardoor we een minder goede energievoorraad ontwikkelen. Dit is energie die je wellicht beter ergens anders voor kunt gebruiken.

Tip 8: Neem meer tijd voor jezelf.

Stop met constant bezig zijn en plan meer ontspanning in voor jezelf. We leven in een hectische tijd waarin we bijna iedere minuut in beweging zijn. Door continu met zaken bezig zijn, vergeten we aan onszelf te denken. Dit heeft natuurlijk invloed op onze energievoorraad. Probeer daarom iedere dag 30 minuten in te plannen die je voor jezelf gebruikt.

Heb je al deze tips toegepast en is je energie voorraad nog steeds laag? Wellicht kan ik je als energetisch therapeut voor te zorgen meer energie vrij te maken in je lichaam. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Meld je dan aan voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek. Zodat we samen kunnen kijken waar het onderliggende probleem vandaan komt.