Home » Blog » Zelfhulp-Oefening » Zelfhulp-Oefening: Vingers
Zelfhulp oefening voor het balanceren van je emoties

Zelfhulp-Oefening: Vingers

door | 10 nov, 2020 | Zelfhulp-Oefening

 Zelfhulp oefening: Vingers – Emoties uitbalanceren

 

Dit is één van de drie huiswerkopdrachten die ik iedere cliënt mee geef tijdens mijn behandelingen. Deze oefening helpt je de emoties uitbalanceren. We hebben er allemaal wel eens last van. Je denkt aan dingen die gebeurd zijn en plotseling heb je weer een vervelend gevoel. De hele film draait voor de zoveelste keer voor je af en je voelt je weer op en top verdrietig, eenzaam, of misschien wel boos. Je gaat helemaal op in dat gevoel. En dat terwijl je nog zo had gehoopt dat je ervan af was.

En toch, het zijn niet de gebeurtenissen zelf die je nog last bezorgen. Het is de emotie die ermee samenhangt. Deze kunnen leiden tot stress en lichamelijke en psychische klachten. Gelukkig kunnen een paar zelfhulp kneepjes je helpen hier beter mee op te gaan. 

Hand Jin Shin Jyutsu Valkenburg
Pak je vingers vast!

Wanneer we de juiste vinger voor de juiste negatieve emotie gebruiken zorg je ervoor dat je niet op gaat in de emotie, maar dat je er rustiger onder kunt blijven. Deze oefening komt voort uit de Japanse energetische kunst genaamd: Jin Shin Jyutsu.  Onze handen gebruiken als ‘startkabels’ is heel erg simpel. Wanneer je iedere dag je eigen vingers vast pakt kun je al hele goede resultaten boeken met emoties uitbalanceren. Iedere vinger heeft een vaste emotie die hij vertegenwoordigt. Wanneer je iedere dag elke vinger 5 minuten vasthoud ben je jezelf energetisch aan het behandelen aangezien je dan de bijbehorende emotie harmoniseert en loslaat. Hierdoor kun je beter met de emotie/situatie omgaan en dat zorgt voor innerlijke rust.

Welke vinger staat waar voor?

De vingers van je linkerhand vertegenwoordigen het verleden, je rechterhand en de bijbehorende vingers staan voor het heden.

De emoties die aan de vingers zijn verbonden zijn als volgende:

                               Negatieve emotie         Positieve emotie

Duim:                   Zorgen                               Rust

Wijsvinger:        Angst (voor de dood)   Vertrouwen

Middelvinger:  Woede                                Levenskunst

Ringvinger:       Verdriet                             Denken-Gevoelsverbinding

Pink:                    Moeite doen                     Passie-Spirit

Handpalm:        Afwachting                      Balans

Wanneer je met emoties uitbalanceren start kan het in het begin wat onwennig voelen. Het kan zijn dat je de vingers voelt kloppen of vibreren, of misschien voel je wel helemaal niks. Dat maakt niet uit, wanneer je deze oefeningen vaker doet pakt het lichaam dit vanzelf op. We zijn immers zo afgesteld dat het lichaam gek is op patronen. Door deze patronen onthoud het lichaam dit.

Het voordeel van deze eenvoudige oefeningen is dat je het overal toe kunt passen, bijvoorbeeld als je met iemand aan het praten bent of wanneer je tv aan het kijken bent. Gebeurt er iets waardoor je in een emotie schiet pak dan je vingers vast. Zo kun je eigen grenzen bewaken.

Achtergrond informatie:

Doordat je met je ene hand de andere vast pakt creëer je een gesloten verbinding met je handen. Door deze gesloten verbinding kan de energie gaan stromen. Iedere vinger bevat een koppel van energiebanen. Aan deze koppels hangen ook de emoties vast. Daarom is het zo dat wanneer je de gesloten verbinding met je handen maakt je alle energie via deze energiebaan koppels laat vloeien waarbij de desbetreffende emotie uitgebalanceerd wordt.

Lukt het je nog niet om je emoties uit te balanceren of loop je nog steeds over in je emoties? Wellicht kan energetische therapie je dan verder helpen. Ben je nieuwsgierig wat energetische therapie inhoudt? lees dan hier verder.      

Wil je liever een afspraak maken voor een vrijblijvend intakegesprek? Zodat ik je persoonlijk uit kan leggen wat je eventueel aan deze emoties kunt doen? klik dan hier.

Over mijn Blogs

Ik probeer hier iedere maand een nieuwe blog te plaatsen. De thema’s van de blogs zijn:

-Onderwerpen waar ik zelf mee bezig ben.
-Onderwerpen die ik interessant vindt.
-Onderwerpen die ik graag met iedereen deel.
-Zelfhulpoefeningen.

Veel lees plezier gewenst!

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin