Home » Blog » Tips voor een betere Lifestyle » Tips tegen hoofdpijn
tips tegen hoofdpijn

Tips tegen hoofdpijn

door | 23 okt, 2023 | Tips voor een betere Lifestyle

Iedereen heeft wel eens hoofdpijn gehad. De een heeft hier regelmatig last van en de ander kan de laatste keer dat hij/zij hoofdpijn had niet meer herinneren. Deze blog met tips tegen hoofdpijn is voor de mensen die regelmatig hoofdpijn hebben en zelf niet weten wat ze hier aan kunnen doen. Vaak wordt er snel gegrepen naar paracetamol, maar het is natuurlijk beter om dit probleem te verhelpen zonder medicatie.

Hoofdpijn kan erg vervelend zijn. Je hebt het gevoel minder goed te functioneren en alles wat je doet kost extra moeite en inspanning. Het liefste ben je hier dan ook zo snel mogelijk van af. Echter, het wegduwen van hoofdpijn is ook niet optimaal, aangezien deze hoofdpijn een signaal van het lichaam is dat aangeeft dat er iets mag veranderen. Het is dus belangrijk om erachter te komen wat deze hoofdpijn jou wil vertellen. Het herstel hiervan heeft dan ook te maken met reden dat je hoofdpijn is ontstaan. Weet je niet wat je kunt doen om hier mee aan de slag te gaan? Wellicht helpen deze tips jou om de hoofdpijn te verminderen.

Tip 1: Begin met een gezonde leefstijl.

Dit klink natuurlijk logisch. Dit komt doordat je lichaam beter kan functioneren wanneer het optimaal gevoed wordt. Bij een gezonde levensstijl bedoel ik dan ook levensstijl in de breedste zin van het woord, namelijk: goede slaap, genoeg beweging, voldoende water drinken en goede voeding.

Als we het hebben over hoofdpijnklachten dan is voldoende water drinken één van de belangrijkste factoren. Dit komt omdat het zomaar kan gebeuren dat wanneer er te weinig vocht in je lichaam is er hoofdpijn klachten kunnen ontstaan.

Naast voldoende water drinken is de kwaliteit van je slaap ook van uiterst belang. Wanneer de kwaliteit van je slaap goed is kan je lichaam ontspannen en herstellen. Ook dit zijn factoren die van erg belangrijk zijn als het gaat over hoofdpijnklachten. Slaaptekort is namelijk ook een grote boosdoener bij hoofdpijn. Weet je niet hoe je een goede kwaliteit slaap ontwikkelt? Klik dan hier.

Tip 2: Beperk je cafeïne inname.

Cafeïne houdende dranken werken uitdrogend voor je lichaam. Uitdroging kan ook tot hoofdpijn leiden. Zoals hierboven al gezegd is hydrateren dus erg belangrijk. Drink je iedereen dag cafeïne houdende dranken en je stopt hier ineens mee, dan kan het zomaar zijn dat je hier hoofdpijn van krijgt. Dit heeft er mee te maken dat je lichaam ontwenningsverschijnselen gaat vertonen. Dit is een proces waar je even doorheen moet. Zou je dan weer beginnen met deze cafeïne houdende dranken, dan lijkt het als de hoofdpijn weg gaat, maar eigenlijk hou je de onbalans van het lichaam hiermee in stand. Wil je dus op de lange termijn van je hoofdpijn af, beperk dan je cafeïne houdende dranken.

Tip 3: Alcohol kan ook voor hoofdpijn zorgen.

Bijna iedereen heeft wel eens na een avond flink drinken last gehad van hoofdpijn. We weten dan ook allemaal wel dat alcohol geen positieve invloed heeft op hoofdpijnklachten. Wil je de alcohol niet laten staan? Dan is het ten zeerste aan te raden om je alcohol consumptie af te wisselen met een glas water. Ook alcohol heeft net zoals cafeïne een uitdrogend effect op je lichaam. Door af en toe een glas water tussendoor te drinken is de hoofdpijn ‘s ochtends een stuk minder of blijft zelfs weg.

Tip 4: Een te lage bloedsuikerspiegel kan ook voor hoofdpijn zorgen.

Houd je bloedsuikerspiegel op peil. Een te lage bloedsuikerspiegel kan ook tot hoofdpijn leiden. Als je geen diabeet bent kun je dit niet testen. Wel voelen we zelf aan of we zwakjes zijn of niet. Door regelmatig goede voeding tot je te nemen kun je er voor zorgen dat je bloedsuikerspiegel constant en stabiel blijft. Een banaan is een goed voorbeeld van zulke voeding. Een banaan helpt ook nog eens extra bij hoofdpijn aangezien hier veel magnesium in zit.

Tip 5: Ontspanning

Regelmatig ontspannen is erg belangrijk voor je hele lichaam. Nu bestaat er een hoofdpijn die spanningshoofdpijn genoemd wordt, en deze komt opzetten wanneer je lichaam te erg gestrest is. Door regelmatig te ontspannen, een warm bad te pakken en het lichaam te ontladen kun je deze spanningshoofdpijn buiten de deur houden. Probeer dus in de drukte van het dagelijkse leven momenten in te plannen waarin je kunt ontspannen. Wandelen en beweging kan hier ook een positieve bijdrage aan leveren.

Tip 6: Let op je houding

We zitten op dit moment met z’n allen in het digitale tijdperk. Veel mensen zitten constant voor een schermpje. Of dit nu je tv, laptop of telefoon is maakt niet zoveel uit. Vaak heeft dit een negatieve invloed op onze houding. We gaan meer naar voren zitten en overstrekken onze nek. Dit overstrekken kan ook voor hoofdpijn zorgen. Door je kin op de borst proberen te leggen kun je deze houding aan pakken. Nu is het aanpakken van je houding niet zo eenvoudig. Geef je zelf dan ook de tijd en ruimte om hier mee aan de slag te gaan. Iets wat je na enkele jaren ontwikkeld hebt gaat niet van vandaag op morgen aangepast zijn. Door hier constant mee bezig te zijn kun je dit wel op de lange termijn aanpassen.

Tip 7: Laat je ogen checken bij de opticien

Op het moment dat je zicht vermindert of slechter wordt kan dit in hoofdpijnklachten resulteren. Doordat je meer gaat turen, je houding aanpast en gaat knijpen met je ogen ontstaat er spanning in de hoofdregio. Heb je dus alle tips hierboven uitgevoerd en blijft je hoofdpijn toch aanwezig? Laat je ogen dan eens controleren.

Tip 8: Energetische therapie tegen hoofdpijn

De laatste tip tegen hoofd pijn is mijn manier van behandelen. Energetisch werk kan ook positief werken bij hoofdpijnklachten. Door de energetische behandeling vermindert de spanning in je lichaam, nek, schouders en hoofd. Ook helpt deze manier van behandelen je lichaam te ontspannen en kun je sneller schakelen tussen actie en ontspanning.

Wil je meer weten over de mogelijkheden hiervan? Als energetisch therapeut leg ik je dit graag uit in een vrijblijvend gesprek. In dit gesprek neem ik de tijd om duidelijkheid en diepgang te geven aan je klachtenbeeld. Benieuwd? Neem dan gauw contact op.

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin