Home » Blog » Informatie » Trauma: betekenis en mogelijkheden
Wat is een trauma?

Trauma: betekenis en mogelijkheden

door | 1 aug, 2022 | Informatie

Trauma is een woord wat we allemaal wel eens hebben gehoord, maar wat is dit eigenlijk en wat betekent het. In deze blog wil ik het gaan hebben over dit onderwerp. De betekenis ervan en wat je hier eventueel aan kunt doen.  De meeste van ons kennen het woord of hebben het wel eens iemand anders over een traumatische ervaring horen praten. Misschien ervaar je zelf wel een trauma, maar wist je niet dat het onder deze categorie viel. Het woord trauma word vaak gebruikt voor dingen die we niet leuk vinden om te doen. Zo heeft mijn vriendin bijvoorbeeld eens gezegd dat ze een trauma heeft opgelopen omdat ze vroeger mee moest helpen in de tuin. Wanneer ik haar nu in de tuin zie werken heeft ze nergens last van en schiet ze ook niet zomaar door in haar emotie. Ze vond het vroeger gewoon niet leuk om te doen.

Het woord trauma wordt dus voor heel veel zaken gebruikt. Vaak heeft dit niks met het daadwerkelijk onderwerp te maken. Een keer heftig schrikken en men meent al dat ze voor het leven getekend zijn. Dit is natuurlijk niet zo, anders zou ik na al die spokentochten die ik in mijn jeugd gelopen heb emotionele littekens gevormd hebben en na elke keer schrikken helemaal van het padje af raken.

Een daadwerkelijke trauma:

Wat is een trauma nou daadwerkelijk? Een trauma is een heftige/emotionele  gebeurtenis die een blijvend effect op je leven heeft. Een gebeurtenis die op je netvlies afgebeeld blijft en zich keer op keer herhaalt in je hoofd. Een gebeurtenis die je niet zomaar van je systeem af gooit. Je hoeft er maar aan te denken en alle emotie van de situatie komt als een vloedgolf over je heen. Het wordt ook wel gezien als een situatie waarbij je psychische schade oploopt.

Het is per persoon verschillend of iets voor jou een traumatische ervaring is. De ene persoon kan beter met bepaalde situaties omgaan als de ander. Het kan zomaar zijn dat wanneer twee mensen dezelfde situatie ervaren dat het voor de een wel een trauma is en voor de andere niet. Zo komt bijvoorbeeld niet iedere soldaat die op uitzending is geweest terug met PTSS (posttraumatische stressstroonis).

Het is erg eenvoudig om te checken of een situatie voor jou een trauma is. De vuistregel die ik hier voor gebruik is deze: wanneer je terug gaat naar een ervaring/situatie uit het verleden en je ervaart hierbij een berg aan emoties die je op dat moment ook hebt ervaren, dan is dit hoogstwaarschijnlijk een traumatische ervaring voor jou.

Traumatische Ervaring

Compenseren door een trauma:

Het hebben of ervaren van een traumatische ervaring is natuurlijk geen ramp, maar niemand ervaart dit als prettig. Vaak is het ook nog eens zo dat dit de rest van je leven bewust of onbewust beïnvloed. We gaan vaak door deze ervaring(en) anders met nieuwe situaties om. Dit doen we uit voorzorg om niet meer hetzelfde mee te maken als je in de desbetreffende situatie ervaren hebt. Hierdoor ben je constant jezelf aan het aanpassen om niet geconfronteerd te worden met het ervaren trauma. Dit zorgt ervoor dat je lichaam op spanning komt te staan en blijft staan. Je bent altijd alert en staat in de startblokken om in te grijpen, wanneer een dezelfde situatie zich voordoet.

Bewustwording

Door bewust bij jezelf te achterhalen of je ooit een trauma ervaren hebt, zorg je ervoor dat je begrijpt hoe en waarom je lichaam op een bepaalde manier reageert. Dit noemen simpelweg bewustwording. Wanneer je weet wat er speelt, heb je in feite extra informatie. Deze informatie zorgt ervoor dat je een betere keuze kunt maken. Je werkt niet meer vanuit de automatische piloot, maar gaat bedachtzaam met je systeem om. Hierdoor kan er beweging in je persoonlijke situatie komen. Je kunt meer van een afstand naar het probleem kijken en hierdoor ervoor zorgen dat je weer baas van je eigen lichaam wordt.

Dit is natuurlijk erg makkelijk gezegd en vaak blijkt het in de praktijk erg moeilijk te zijn. Dit komt doordat je elke keer weer geconfronteerd wordt met de emoties die je op het moment van de traumatische ervaring ook gevoeld hebt.

Wat kun je hier aan doen?

Een traumatische ervaring zal altijd deel van je blijven. Het is immers in jou leven gebeurd en iets wat gebeurd is zal altijd deel van je blijven. Wat je wel kunt doen is de lading, de stress/spanning of de emotie die gekoppeld is aan de situatie. Om die aan te pakken en op te ruimen. Zo wordt het makkelijker om naar de gebeurtenis te kijken en krijg je de ruimte om het te verwerken en op te ruimen.

 Belangrijk is dan om het verwerken en accepteren van een traumatische ervaring in stappen te verdelen. Probeer de stapjes ook zo klein mogelijk te maken. Wanneer je in een keer alles aan wilt pakken zal dit teveel worden en vaak kom je jezelf dan tegen in het proces. Hoe kleiner het stapje is, hoe makkelijker het is om hiermee aan de slag te gaan. Het kost weinig energie en doordat het makkelijk is en je verbetering ervaart, zorgt dit ervoor dat je motivatie om te veranderen sterk blijft.  Begin eerst met ruimte te maken, zowel mentaal als emotioneel. Weet je niet hoe? Klik dan hier voor een oefening om je hoofd leeg te maken. En klik dan hier voor een oefening om met je emoties om te leren gaan. Wanneer je merkt dat er minder spanning op je systeem staat dan kun je de volgende stap nemen en jezelf gaan confronteren met de gebeurtenis.

Hulp nodig?

Het is vaak heel erg lastig om dit alleen te doen aangezien je zelf niet oordeel loos naar de situatie kunt kijken. Ook heeft ieder mensen blinden vlekken waar je zelf niet bewust van bent. Wanneer iemand je ondersteunt of coacht kan deze persoon je begeleiden in het proces. Dit kan als een stok achter de deur functioneren, waardoor je het gevoel krijgt dat je er niet alleen voor staat. Met dit gevoel kun je jezelf standvastiger in je eigen schoenen zetten waardoor het “makkelijker” wordt om jezelf te bevrijden van de situatie waar je misschien al erg lang last van hebt. Als energetisch therapeut kan ik jou daar ook bij helpen. Door een vrijblijvend gesprek met jou aan te gaan kunnen we samen kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we dit probleem samen op kunnen lossen. Mocht je hier interesse in hebben kun je hier klikken om contact met mij op te nemen.

Gerelateerde artikelen

Bewustwording, Deel: 1

Bewustwording, Deel: 1

Deze blog gaat over het thema bewustwording. Dit is een reeks van 3 blogs om hier uitleg over te geven. Deel 1 gaat over het verschil tussen het cognitieve en emotionele brein. Meer weten? Lees gauw verder!

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin