Home » Blog » Informatie » Waarom is luisteren naar je lichaam zo belangrijk?
luisteren naar je lichaam

Waarom is luisteren naar je lichaam zo belangrijk?

door | 3 okt, 2022 | Informatie

Luisteren naar je eigen lichaam of naar jezelf is een van belangrijkste dingen die we als mens kunnen doen. Andere mensen vertellen je het ook wanneer je bijvoorbeeld te vaak, te hard of te lang werkt. De volgende zinnen hebben we waarschijnlijk allemaal wel eens gehoord: luister goed naar je lichaam, denk goed aan jezelf of niet over je grens heen gaan. Dit zijn goed bedoelde adviezen die vaak snel aan de wilgen gehangen worden. Want op het moment dat je druk bezig bent, ben je hier natuurlijk niet mee bezig. Dit zijn namelijk makkelijke oneliners die in theorie heel normaal zijn, maar op het moment dat ze in de praktijk toegepast worden erg moeilijk blijken te zijn. Er zijn namelijk erg veel redenen om dit niet te doen. 

Veel mensen staan altijd aan: 

Als ik naar de mensen in mijn praktijk kijk, dan staat een heel groot gedeelte van de mensen altijd aan. Dit is misschien apart verwoord. Wat ik hiermee bedoel is dan 9 van de 10 mensen die ik in het begin van de behandelingen zie erg gespannen zijn. Deze spanning ontstaat wanneer we het lichaam zo instellen dat wanneer er iets gevraagd word we direct kunnen reageren. Als een apparaat wat aan gezet wordt en waar je direct gebruik van kunt maken. Vaak ontstaat deze manier van handelen in de jeugd. Wanneer we ergens last van ervaren of pijn hebben werd er vroeger heel gemakkelijk gezegd: Ga maar door, dan gaat het vanzelf wel over. Dit is natuurlijk niet zo, want de manier hoe jij met je lichaam om bent gegaan, heeft voor deze klachten gezorgd.

Op het moment dat je dan hiermee doorgaat zal de klacht niet verminderen maar hoogstwaarschijnlijk verergeren. Het is natuurlijk lastig om zo’n diepgeworteld patroon aan te gaan pakken, wat in je jeugd is ontstaan. Wat wellicht makkelijker gaat zijn is: naar je lichaam luisteren. Want wanneer je weet wat er speelt en je weet waarom dit speelt kun je hier bewust invloed op uitgaan oefenen. Wil je iets veranderen of aanpassen dan zal jijzelf iets moeten veranderen. Dit is de eerste stap van veranderen en die eerste stap heet bewustwording.

Niet luisteren naar je lichaam Einstein

Het leven in een informatietijdperk:

Nu we dit weten komt er nog een probleem de kop opsteken. We leven namelijk op dit moment in een informatietijdperk. Dat wil zeggen dat we van alle kanten gebombardeerd worden met informatie en prikkels. Via de televisie, radio, computer, tablet en niet te vergeten onze mobiele telefoon worden we overladen met deze prikkels.

Deze prikkels moeten door het lichaam verwerkt worden. Het verwerken hiervan gebeurt in ons hoofd. Het hoofd krijgt het daarom het zwaarst te verduren. Dit heeft ervoor gezorgd dat, gemiddeld genomen, de mens meer denkt dan voelt. Doordat we niet meer naar het lichaam luisteren en meer denken dan voelen is ons lichaam uit balans geraakt. Door deze onbalans zal het lichaam sowieso harder moeten schreeuwen om de aandacht te krijgen, omdat we in eerste instantie niet voelen dat er iets mis is. Door de spanning te verhogen en de klacht erger te maken probeert het lichaam de aandacht te krijgen.

Je lichaam vertelt wat je moet weten:

De allerbelangrijkste reden om naar je lichaam te luisteren is inderdaad dat het je vertelt wat je moet weten. Dit klinkt misschien wat vaag, maar toch is het zo. Je lichaam is continu bezig om er maar voor te zorgen dat alles wat je jezelf op je schouders laadt ook gedragen kan  worden. Hierbij worden: stress, gedachten, emoties, gebeurtenissen, trauma’s, invloeden van buitenaf, inname van voedsel en drank bedoeld. Eigenlijk alles wat met je lichaam in aanraking komt kan een stress factor zijn of worden. Wanneer we niet op de juiste manier met ons lichaam omgaan kunnen deze stressfactoren ervoor zorgen dat je lichaam op spanning komt te staan.

Het compensatieproces van het lichaam:

Gelukkig zakken we niet gelijk door onze hoeven bij wat spanning. Ons lichaam gaat in een bepaalde houding staan om zo lang mogelijk deze spanning te kunnen dragen. Dit aanpassen van het lichaam heet tensegrity oftewel compenseren. Je gaat bijvoorbeeld met je schouders omhoog lopen, je hoofd staat een bepaalde kant op, je handen zijn wellicht krampachtig gespannen of je voeten staan misschien wel naar voren.

Dit gebeurt allemaal zonder dat we er bewust van zijn. Ons lichaam vangt de grootste spanning op. Helaas, wanneer dit compensatie-proces te lang duurt dan zal de zwakste schakel in de ketting gaan reageren (ons lichaam). Dit uit zich dan als een klacht in of op het lichaam. Dit kan een mentale, emotionele of fysieke klacht zijn. Vaak zie je hier in een combinatie. Dit komt doordat het hele lichaam mentaal emotioneel en fysiek met elkaar in verbinding staat. 

Bewustwording:

Deze klacht is dus een signaal van het lichaam dat aangeeft dat er iets mag veranderen. Hoe langer het lichaam moet compenseren, hoe meer en hoe erger de klachten gaan worden. Dit komt omdat de spanning niet minder wordt en het lichaam steeds meer moeite en energie moet gebruiken om zich naar de spanning aan te passen. Op het moment dat je goed naar deze signalen luistert kun je eerder aan de bel trekken. 80% van het klachtenpatroon aanpakken is je bewust worden van wat er in het lichaam speelt. Wanneer we weten wat er speelt kunnen we hier invloed op uitoefenen. Weet je niet wat er speelt, dan ben je een blinde die in het donker tast en zal je nooit tot de juiste conclusie komen.

Op het moment dat een klacht niet vanzelf weg gaat geeft het lichaam dus alarm signalen af dat er iets moet veranderen. Wanneer je weet dat je lichaam zo reageert kun je dus sneller tot de conclusie komen dat er iets moet veranderen. Wat er moet veranderen komt vervolgens. Door deze stapjes zo klein mogelijk te maken is het eenvoudiger om hier mee aan de slag te gaan.

Ok, ik luisteren naar mijn lichaam en nu?

 Je bent inmiddels heel erg bewust met je lichaam bezig geweest en je weet waar al je klachten zitten. Dit is bij iedereen natuurlijk anders. Ik kan niet per persoon een blog hierover gaan schrijven.  Je bent bewust geworden van je lichaam en daar zit al een groot gedeelte van de verandering. Maar wanneer je met deze informatie niks doet kom je nog steeds geen centimeter vooruit. de laatste 20% van de klacht aanpakken of het patroon doorbreken is: Naar de bewuste informatie gaan handelen. Je hoeft niet precies het ontstaan van je klacht te weten, maar vraag je eens af waar jij de meeste spanning/stress van ervaart en kijk ook eens hoe je deze wellicht kunt verminderen. Het maakt niet uit of die mentale, emotionele of fysieke stress/spanning is. Er zijn genoeg manieren om deze te verminderen, mits je natuurlijk weet wat jou grootste stressfactoren zijn. 

 

Goede Nachtrust:

Een andere belangrijke factor is natuurlijk de kwaliteit van slaap. Op het moment dat je niet goed inslaapt, doorslaapt of moe wakker wordt. Dan kan je lichaam gewoon niet goed herstellen van de lasten die het lichaam over de gehele dag gedragen heeft. Je schakelt om de een of andere reden niet goed af en dit zorgt ervoor dat je accu iedere dag iets ver uitgeput raakt. Een goede kwaliteit slaap is voor mij dan ook de basis voor herstel in het lichaam. Je hebt energie nodig om je klachten te herstellen, patronen door te breken  en om in beweging te komen. 

Slechte slaap

Is je slaap niet goed, dan zal je energievoorraad hier ook door uitgeput raken. Slaap is ook belangrijk voor het lichaam om te ontspannen. Zoals bovenaan genoemd je lichaam staat eigenlijk de hele dag aan. Zorg je er zelf niet voor dat het lichaam ontspant zal je nooit ontspannen wakker worden en vaak krijg je dan het gevoel je uit bed te moeten trekken. Door voor het slapen te mediteren of een ademhalingsoefening te doen ondersteun je dit afschakel proces. Weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Klik dan hier.

Leren luisteren naar je lichaam?

Wanneer we dus bewuster gaan voelen wat er in ons lichaam gebeurt kun je sneller aan de handrem trekken, eerder een stap terug zetten en het klachtenpatroon beter herkennen. Dit zorgt ervoor dat je sneller de spanning van je systeem af kunt gooien.

Is luisteren naar je lichaam erg lastig voor jou of weet je niet waar je moet beginnen? Ben je eigenlijk altijd in je hoofd bezig en zit je met klachten die blijvend aanwezig zijn? Dan lukt het jezelf niet om in balans te blijven. Een stok achter de deur en wat kunnen je hierin dan verder helpen. Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Neem dan gauw contact met mij op zodat we samen tot een oplossing kunnen gaan werken. Dit kun je doen om op de onderstaande knop te klikken. 

Gerelateerde artikelen

Bewustwording, Deel: 1

Bewustwording, Deel: 1

Deze blog gaat over het thema bewustwording. Dit is een reeks van 3 blogs om hier uitleg over te geven. Deel 1 gaat over het verschil tussen het cognitieve en emotionele brein. Meer weten? Lees gauw verder!

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin