Home » Blog » Zelfhulp-Oefening » Zelfhulp oefening: Knuffel jezelf iedere dag!
Zelfhulp oefening emoties

Zelfhulp oefening: Knuffel jezelf iedere dag!

door | 9 nov, 2020 | Zelfhulp-Oefening

Beste lezers,

Vandaag gaan we het hebben over de oefening: knuffel jezelf iedere dag. In mijn vorige blogs heb ik het regelmatig gehad over het hebben van weinig energie, niet lekker in je vel zitten en stress. Ik schrijf hier regelmatig over omdat dit onderwerpen zijn die vaak voorkomen en bij veel mensen erg herkenbaar zijn.

Ieder jaar moet ik voor mijn beroepsvereniging bijscholen. In September 2019 heb ik een extra cursus Jin Shin Jyutsu gevolgd. Deze cursus ging voornamelijk over het behandelen van de energiebanen in het lichaam. In deze cursus heb ik ook oefeningen geleerd die ondersteunend werken op de boven genoemde klachten. Door middel van deze oefening en bewust naar je lichaam luisteren kun je zelf heel veel spanning van het lichaam laten vloeien. Hieraan wil ik deze blog dan ook wijden.

Door het drukke leven dat we allemaal leiden vergeten we vaak om ook tijd voor onszelf te nemen. Iedere dag een momentje voor jezelf nemen helpt mee aan een goede gezondheid. Jij bent immers erg belangrijk vergeet dat niet!

Wanneer ik het over een moment voor ons zelf nemen heb, dan praat ik niet over een uurtje op de bank hangen en niks doen of tv kijken. Ik heb dan over 10 a 20 minuten bewust met jezelf bezig zijn. Over een dag van gemiddeld 16 uur moet dat goed te doen zijn toch?

De zelfhulpoefening – Knuffel jezelf iedere dag:

Om dit voor jezelf makkelijker te maken zijn er een paar oefeningen die jezelf heel gemakkelijk overal kunt doen, of je nu op werk zit of thuis. Zoek een plekje op waar je niet gestoord wordt en knuffel jezelf. (Zie foto). Wanneer we onszelf zo vast houden raken we links en rechts 2 energetische punten aan. Daar waar de duim het lichaam raakt zit het energetische punt van de emotie en daar waar de rest van de hand het lichaam raakt zit het punt van de rust. Dus wanneer we deze punten vast houden brengen we rust in onze emoties.

Wanneer je deze houding combineert met 36 bewuste ademhalingen oftewel 4×9 breng je ook rust in je hoofd. Deze ademhalingsoefening gaat als volgt:

– Sluit je ogen en ga met je gedachten naar je ademhaling
– Begin met het tellen van de ademhaling (in en uit is 1 ademhaling)
– Dwaal je af met je gedachten en ben je niet meer aan het tellen, dan begin je opnieuw
– Blijf tellen totdat je 4x tot 9 bewuste ademhalingen komt

Door de samenwerking van deze oefeningen breng je rust in je hoofd en lichaam. Mocht je vragen hierover hebben kun je deze altijd aan mij stellen wanneer je me ziet of klik hier om contact met me op te nemen. Heel veel succes!

Benieuwd naar de cursus die ik gevolgd heb? Klik dan op deze link en word doorgestuurd naar de Jin Shin Jyutsu agenda.

Over mijn Blogs

Ik probeer hier iedere maand een nieuwe blog te plaatsen. De thema’s van de blogs zijn:

-Onderwerpen waar ik zelf mee bezig ben.
-Onderwerpen die ik interessant vindt.
-Onderwerpen die ik graag met iedereen deel.
-Zelfhulpoefeningen.

Veel lees plezier gewenst!

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin